VS overweegt identificatieplicht voor gebruikers prepaidtelefoons
De Amerikaanse toezichthouder FCC overweegt een identificatieplicht in te voeren voor gebruikers van prepaidtelefoons. Dit kan het einde betekenen van zogenaamde ‘burner phones’. Telecombedrijven zouden verplicht worden om naam, adresgegevens en identiteitsnummers te registreren voordat een simkaart geactiveerd kan worden.
Volgens de FCC helpt deze uitbreiding van de Know-Your-Customer (KYC) verplichting om het aantal robocalls te verminderen en scammers makkelijker te identificeren. Privacyorganisaties zoals de EFF en het Center for Democracy & Technology uiten echter felle kritiek.
Zij waarschuwen dat telecomklanten gedwongen worden hun privacy op te geven. Dit raakt kwetsbare groepen, zoals slachtoffers van huiselijk geweld die nu nog anoniem een telefoon kunnen aanschaffen, onevenredig hard. Daarnaast wordt er gewaarschuwd voor mogelijk misbruik van deze gegevens door de overheid.
Het publiek kon tot vandaag reageren op het voorstel, wat tot veel weerstand van tegenstanders heeft geleid. Na een tweede reactieronde die loopt tot en met 27 juli, zal de FCC een definitief besluit nemen.

